
ROTES – Zwiększenie atrakcyjności szkolenia zawodowego dla dekarzy z uwzględnieniem najnowszych standardów branżowych
Goals |
Projekt ROTES ma na celu zwiększenie oferty, jakości i przydatności szkolenia zawodowego dla dekarzy, aby odpowiedzieć na potrzeb rynku pracy oraz pojawiające się potrzeby i niedopasowania w zakresie umiejętności zawodowych, wynikającye z szybkiej ekologizacji i cyfryzacji sektora budowlanego. |
Rezultaty |
Projekt przewiduje realizację następujących 6 rezultatów: |
1. Oparte na dowodach, wymierne efekty uczenia się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, uzyskane poprzez konsultacje z organizacjami szkoleniowymi, akademickimi oraz rzeczoznawcami i ekspertami 2. Instytucje formalnego kształcenia i szkolenia zawodowego, materiały szkoleniowe i ewaluacyjne oraz zestaw narzędzi dla trenera prowadzącego kursy 3. Szkoleniowa gra symulacyjna online wspierająca indywidualną naukę we własnym tempie 4. 5 seminariów szkoleniowych na miejscu (1 na moduł) i 5 wirtualnych warsztatów na temat korzystania z gry symulacyjnej, z udziałem 1100 wykwalifikowanych dekarzy 5. Zarys unijnych wymagań zawodowych dla dekarzy i zaktualizowane profile zawodowe 6. Dokument ze szczegółami unijnych kwalifikacji dla dekarzy |
Wydarzenie upowszechniające |
Projekt przewiduje zorganizowanie wydarzenia upowszechniającego (Info-Day) w każdym z krajów partnerskich w roku 2024 w celu promowania rezultatów projektu, zaprezentowania atrakcyjnych możliwości kariery i rozpoczęcia inicjatyw przekwalifikowania w krajach projektu. |
Origins |
Przewiduje się, że sektor pokryć dachowych, część przemysłu budowlanego, którego roczne obroty w 2019 roku wyniosły ok. 80 miliardów euro, osiągnie 114 miliardów euro do 2027 roku, odnotowując skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 4,6%. Wzrost ten napędzany jest przede wszystkim pojawieniem się innowacji technologicznych, nowymi niszami rynkowymi (materiały przyjazne dla środowiska) oraz zaostrzonymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. |
Niemniej pojawienie się nowych technik (zielone dachy, panele słoneczne), procesów wspomaganych komputerowo (oprogramowanie do projektowania), ulepszeń pokryć dachowych w połączeniu z nowymi wymaganiami dotyczącymi produktów/materiałów (np. rozporządzenie w sprawie wyrobów budowlanych) oraz ambitnymi celami w zakresie efektywności energetycznej budynków (np. Zielony Ład – Strategia na rzecz fali renowacji dla Europy) przekształciły ten „tradycyjny” przemysł, stawiając nowe wymagania w miejscu pracy i prowadząc do niedoboru wykwalifikowanych pracowników. |
Ponad milion dekarzy w Europie wykazuje niedobory umiejętności związanych z nowymi technikami montażu i ekologicznymi materiałami, które są niezbędne, aby nadążać za trendami w branży i sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na konstrukcje dachowe i renowacje. Warto zauważyć, że Komisja Europejska (2018) zalicza dekarzy do zawodów, w których występują niedobory wykwalifikowanych pracowników w UE. |
Wyzwania |
Rozwojowi sektora nie towarzyszy równie stabilny wzrost dostępnej wykwalifikowanej siły roboczej. Niedobory pracowników są jednym z głównych problemów wykonawców w branży pokryć dachowych, ponieważ doświadczeni robotnicy przechodzą na emeryturę, a poziom uzupełniania pozostaje stosunkowo niski. Branża zauważa również niezgodność między umiejętnościami/wiedzą nabytą przez pracowników w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, a zwłaszcza uczenia się w miejscu pracy (WBL), które jest nieodzowną częścią szkoleń branżowych, a umiejętnościami potrzebnymi w miejscu pracy. |
Ponieważ zmieniająca się sytuacja zwiększyła zapotrzebowanie na wykwalifikowanych dekarzy, potrzeba wyposażenia obecnych i przyszłych monterów dachów w nowe i pogłębione (zarówno techniczne i nietechniczne) kompetencje/umiejętności stała się bardziej oczywista niż kiedykolwiek. Rozwijanie umiejętności poprzez podwójny system kształcenia i szkolenia zawodowego (łączący kształcenie zawodowe i praktyki) jest uważane za najskuteczniejsze i długoterminowe rozwiązanie przyciągające młodych pracowników i zaradzenie panującemu niedoborowi wykwalifikowanych, sprawnych pracowników. |
Goals |
1. Zaktualizowanie wymagań zawodowych dla dekarzy, by odzwierciedlały obecne potrzeby i braki w zakresie umiejętności związanych z ekologią, cyfryzacją i BHP. |
2. Opracowanie i przetestowanie nowego programu nauczania i dostosowanie treści szkoleniowych do podwójnego szkolenia zawodowego w zakresie technik montażu/konserwacji ekologicznych dachów, wykorzystania narzędzi cyfrowych i przestrzegania BHP. |
3. Wprowadzenie nowoczesnych, elastycznych metod prowadzenia szkoleń i rozpowszechnienie ogólnodostępnych zasobów pedagogicznych w celu wspierania nabywania umiejętności we własnym tempie oraz poprawy nuki organizacyjnej. |
4. Wspieranie instytucji szkolenia zawodowego w integracji materiałów z projektu i dostosowaniu ich ofert kształcenia do nowych potrzeb w branży. |
5. Wspieranie kapitalizacji rezultatów projektu ROTES w praktyce kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez walidację, uznawanie i integrację odpowiednich wymagań zawodowych z ramami kompetencji i systemami certyfikacji. |