Projekt GRINSCO

 

Wprowadzenie:

Zielona izolacja zawiera mniej szkodliwych dla środowiska składników, przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla, a koszty cyklu życia są znacznie niższe w porównaniu z tradycyjnymi materiałami izolacyjnymi. Jednak sektor budowlany nie stosuje tych materiałów na szeroką skalę ze względu na braki w materiałach i szkoleniach dostępnych dla pracowników budowlanych. Te deficyty umiejętności pogłębiają się w wyniku szybkiego ekologizowania sektora budowlanego oraz postępów w technikach i metodach, które zmieniają wymagania dotyczące umiejętności szybciej, niż systemy kształcenia i szkolenia są w stanie na nie zareagować. Jednocześnie za główną przeszkodę we wdrażaniu unijnych i krajowych strategii (np. Europejskiego Zielonego Ładu) mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i przeciwdziałanie zmianom środowiskowym uważa się niedobór pracowników zajmujących się izolacjami ze znajomością technik zielonej izolacji. Podnoszenie kwalifikacji pracowników budowlanych w zakresie umiejętności w zakresie zielonej izolacji poprzez kształcenie i szkolenie zawodowe w miejscu pracy ma zatem zasadnicze znaczenie dla poprawy szans na zatrudnienie i lepszych wynagrodzeń, a jednocześnie przyczyniania się do zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na ekologiczne i zrównoważone rozwiązania w sektorze budowlanym i remontowym. Projekt GRINSCO odpowiada na następujące potrzeby:

  1. Rynek pracy potrzebuje zasobów w zakresie podnoszenia kwalifikacji w dziedzinie zrównoważonej izolacji
  2. Pracownicy muszą utrzymać i zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie oraz płacę poprzez lepszy dostęp do odpowiednich szkoleń.

Konsorcjum opracowało ten projekt w celu złagodzenia deficytu umiejętności i wyposażenia zarówno uczestniczących organizacji, jak i wszystkich europejskich organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego w zasoby odpowiednie do tworzenia odpowiednich ofert kształcenia i szkolenia zawodowego.

 

Cele:

Projekt GRINSCO tworzy partnerstwo współpracy w celu poprawy kształcenia i szkolenia zawodowego w miejscu pracy poprzez opracowywanie i udostępnianie zasobów edukacyjnych. Jego głównym celem jest zaspokojenie obecnych i pojawiających się potrzeb w zakresie umiejętności zawodowych oraz umożliwienie organizatorom kształcenia i szkolenia zawodowego dostosowania oferty w zakresie nowatorskich technik izolacji oraz zwiększenie umiejętności pracowników budowlanych i ich szans na zatrudnienie na szybko zmieniającym się rynku pracy.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  1. Wzbogać mapowanie i udokumentować potrzeby dotyczące umiejętności w zakresie zielonej izolacji w sektorze budowlanym.
  2. Zaprojektować oparty na praktyce program nauczania i treści szkoleniowe (tj. zasoby edukacyjne WBL – uczenie w praktyce) dotyczące ekologicznych materiałów izolacyjnych i zastosowań, które zostaną włączone do istniejącej formalnej i nieformalnej oferty szkoleniowej.
  3. Wspieranie organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego w włączaniu technik zielonej izolacji do ich oferty WBL i praktyk zawodowych poprzez materiały dydaktyczne i wytyczne.
  4. Wspieranie uznawania i włączania odpowiednich wymogów zawodowych do systemów certyfikacji.

 

Implementacja:

  1. Analiza obecnych i przyszłych potrzeb w zakresie umiejętności i wiedzy prowadząca do wypracowania efektów uczenia się.
  2. Opracowanie programu nauczania w zakresie zastosowań zielonej izolacji.
  3. Stworzenie odpowiednich materiałów pedagogicznych, które będą oferowane jako Otwarte Zasoby Edukacyjne (OER).
  4. Opracowanie, testowanie i dostarczanie scenariuszy szkoleniowych online na temat zielonej izolacji w budownictwie, promowanie innowacyjnych i elastycznych praktyk w kształceniu i szkoleniu zawodowym.
  5. Dzielenie się wynikami w ramach wydarzeń upowszechniających, zachęcanie grup docelowych do wykorzystania wyników GRINSCO i dalsze działania upowszechniające.